.

در این پست از سلسله مباحث امامت به ادله عقلی عصمت امام می پردازیم :

1- تسلسل؛ سبب نیاز امّت به امام آن است كه مردم معصوم نبوده، جایز الخطا می‌باشند. حال اگر فرض كنیم كه امام، هم جایزالخطا باشد، پس فرد دیگری باید فرض شود که معصوم باشد و اگر سلسله نیازها، به معصوم ختم نشود تسلسل لازم می‌آید و از آنجا كه تسلسل باطل است وجود امام معصومی كه با وجود او نیاز امّت برطرف می‌گردد لازم می‌شود.

2- حفظ اسلام؛ موفقیت امام در مهمترین مسئولیت خویش كه همان حفظ اسلام از تغییرات و تحریفات است، بدون عصمت امكان‌پذیر نیست زیرا در صورت معصوم نبودن امام، احتمال تغییر عمدی یا سهوی توسط او در دین داده می‌شود.
3- الگو بودن برای مردم؛ هدف از نصب امام از ناحیۀ خداوند این است كه مردم از اوامر او اطاعت كنند و كارهای او را به عنوان الگو برای خویش برگزینند، در حالی كه اگر انجام گناه از امام ممكن باشد، اعتماد و اطمینان مردم نسبت به او كمتر خواهد شد و در نتیجه اثر پذیری و اطاعت مردم از گفتار و رفتار او كمتر تحقّق خواهد یافت.

---------------------------------------- 
منابع:
1) سبحانی، جعفر؛ الالهیات، قم، موسسه امام صادق، چاپ ششم، 1384ش، ج 4، ص 116
2) علامه حلّی؛ كشف المراد، قم، جامعه‌المدرسین، چاپ نهم، 1422ق، ص 492
3) علامه حلی؛ الباب الحادی عشر، مشهد، آستان قدس رضوی، چاپ پنجم، 1376ش، ص 41





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389 | توسط : علی قربانی