.
در این پست به یاری خداوند متعال به یکی دیگر از مباحث امامت می پردازیم :
 تمام اندیشمندان شیعه، اتفاق نظر دارند كه یكی از شرایط احراز منصب امامت، عصمت بوده و امام شخصی است كه هم از انجام خطا و هم از ارتكاب گناه و معصیت منزّه باشد. (1)
عصمت نیز یکی دیگر از شرایط امام است که به اعتقاد شیعیان می بایست در امام وجود داشته باشد و به عبارت دیگر عصمت را شرط امامت می دانند. علامه حلی رحمة الله علیه در کتاب باب حادی عشر خود در تعریف عصمت می فرمایند: 
«عصمت به معنای لطفی پنهانی است که از جانب خدا به سوی مکلف یا بنده اش نازل می شود. اثر این لطف نیز آن است که با آنکه مکلف قدرت بر انجام خطا و گناه را دارد هرگز از او خطا و گناه صادر نشده و حتی میل به آن نیز پیدا نمی کند. از طرف دیگر نکته قابل توجه این است که قدرت گناه کردن از معصوم سلب نمی شود و در همان حال قدرت بر انجام گناه دارد». اما آن چیزی که در اینجا مورد بحث می باشد این است که آیا عصمت در امام شرط است یا خیر؟ این نکته نیز در میان فرق اسلامی مورد اختلاف است. دو فرقۀ امامیه اثنی عشری و اسماعیلیه وجود عصمت در امام را شرط می دانند اما فِرَق دیگر اسلامی وجود چنین خصیصه ای را در امام شرط نمی دانند. اما فرقۀ امامیه اثنی عشری برای این مدعای خود دلایلی اقامه می کنند که باز این دلایل به دو دسته عقلی و نقلی تقسیم می شوند. (2)   
در پست های آینده دلایل عقلی و نقلی امام را بیان خواهیم کرد .


-------------------------------
منبع :
1- عصمت امام  نویسنده مهدی جدی
2- به نقل از سایت خیمه گاه : به آدرس : http://kheymegah.ir/amamat/3.htm





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1389 | توسط : علی قربانی