در این پست بحث امامت را دنبال می کنیم و به ادامه دلایل عقلی بر وجوب نصب امام بر خداوند متعال می پردازیم :

6- عقل سلیم انسان محال می داند که خداوند متعال حضرت رسول اکرم را بر همه مردم مبعوث کند و بقاء شریعت او را تا روز قیامت اراده نماید ولی امت را بدون تعیین امام سر گردان بگذارد . با اینکه نهایت رأفت و شفقت خود را بر امت مبذول می دارد . بنابر این باز هم  می بینیم که بر خداوند متعال نصب امام واجب می باشد .

7- اکثریت مخالفین بر این امر اعتراف دارند که خداوند متعال وقتی که می خواهد  پیامبری را از دنیا ببرد ، پیامبر دیگری را به جانشینی او تعیین می کند . خود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وقتی که از مدینه خارج می شد با این که می دانست زود بر می گردد ولی جانشینی برای خود انتخاب می کرد . بر این اساس هم می تواند گفت که نصب امام بر خداوند تعالی واجب است .

8- مکلفین بر آن چیزی که مکلف هستند باید نسبت به آن علم داشته باشند و کسی باید باشد که این علم را در اختیار آنها قرار دهد . در شریعت اسلامی چنین شخصی جزء امام کسی دیگری نمی تواند باشد . 

پس نتیجه می گیریم که :

بر حسب دلائل عقلى نصب و تعیین امام حق الهى است كه دیگران حتى شخص رسول خدا را در آن مداخله اساسى نیست و فرق جوهرى نظام امامت با سائر نظامَ‏ها در همین است كه این نظام، نظامى است الهى و به تعیین و نصب از جانب خدا مىَ‏باشد و عهد خدا است و عقلًا باید از سوى خدا باشد.




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 26 دی 1389 | توسط : علی قربانی