در این پست به توضیح آیه 25 از سوره جاثیه می پردازیم :

خداوند متعال می فرماید : «هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُون  » .

ترجمه آیه : این [قرآن‏] بصیرت‏هایى براى مردم است و براى قومى كه یقین آورند هدایت و رحمتى است .

شریعت اسلام بصیرتهایى براى مردم است ، كه با آن تشخیص مى دهند كه چه راهى از راه هاى زندگى را طى كنند تا به حیات طیب در دنیا و سعادت زندگى آخرت برسند، و نیز شریعت اسلام هدایت و رحمتى است براى مردمى كه به آیات خدا یقین دارند.

معناى اینكه فرمود: شریعت (یا قرآن) بصائر براى مردم و هدایت و رحمت براى مؤمنین است‏، « هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ » ،  اشاره با كلمه « هذا » یا به شریعت است و یا اشاره به قرآنى است كه مشتمل بر شریعت است. و كلمه « بصائر » جمع بصیرت است، و بصیرت عبارت است از درك اشخاصى كه به واقع اصابت مى‏كنند، و مراد از بصیرت وسیله بصیرت است،

و اگر شریعت را بصیرتها خوانده، بدین جهت است كه شریعت متضمن احكام و قوانینى است كه یك یك آنها راهنماى سعادت آدمى است، پس شریعت عبارت است از بصیرت‏هایى چند، نه یك بصیرت. و معناى آیه این است كه: این شریعتى كه تشریع شده، و یا این قرآنى كه مشتمل بر شریعت است، وظائف عملیه‏اى است كه اگر مردم به آن عمل كنند یك یك آنها مردم را بینا مى‏سازد، و مردم به وسیله آن به راه حق هدایت مى‏شوند، راه حقى كه همان راه خدا و راه سعادت است. پس اینكه بعد از ذكر تشریع شریعت فرمود : « هذا بَصائِرُ لِلنَّاسِ » ، در حقیقت دلالتى است واضح، و افاضه خیرى است براى قومى كه یقین دارند. و مراد از قومى كه یقین دارند، مردمى است كه به آیات خدا یقین دارند، آیاتى كه بر اصول معارف دین دلالت دارد، چون معهود در قرآن كریم این است كه همواره كلمه یقین را در مورد اصول عقائد بكار مى‏برد. در این جمله هدایت و رحمت را مختص به قومى كرده كه یقین دارند، با اینكه قبلا تصریح كرد كه قرآن بصائر براى همه مردم است، و این خالى از اشاره به این نكته نیست كه مراد از" هدایت" هدایت به معناى رساندن به مقصد است، نه صرف نشان دادن راه آن، كه همان تبصر است. و نیز مراد از" رحمت" رحمت خاصه به كسانى است كه بعد از ایمان به خدا و پرهیز از او به رسول خدا (ص) هم ایمان آوردند .

منبع : 
1- سوره جاثیه آیه 24.
2- تفسیر المیزان جلد 18 صفحه 258




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 19 دی 1389 | توسط : علی قربانی
نمایش نظرات 1 تا 30