در ادامه سلسله بحث مان باز هم بر می گردیم به مبحث امامت ، که یکی از مهمترین بحث در دین مبین اسلام ، یعنی اسلام ناب محمدی است .

در این پست به وصی قرار دادن پیامبر می پردازیم .

برای فهم بهتر مطلب توجه تان را به یک مقدمه کوتاه جلب می کنم .

وقتی که شما به یک سفری نسبتا طولانی می روید و کار مهمی هم در زندگی انجام دارید آیا در موقع رفتن و سفر کردن آن کار مهم را به کسی سفارش نمی کنید که در نبودن شما از آن بهتر مواظبت کند و به نحو احسن آن را انجام دهد ؟ . آیا کسی را برای این کار انتخاب نمی کنید یعنی کسی را به جانشینی خود انتخاب نمی کنید تا آن امر مهم تان را به سر انجام برساند ؟

البته پاسخ شما هم به این سوال مثبت خواهد شد .

با توجه به این مقدمه کوتاه ، چگونه ممکن است پیامبری از دنیا برود اما برای شریعتی که سالهای زیادی از عمر گرانبهای خود را صرف آن نموده کسی را به عنوان جانشین انتخاب نکند .هیچ پیغمبری از پیغمبران اولواالعزم از دنیا نرفت مگر این كه قائم مقام وجانشینی  برای حفظ شریعت در امر امت گذاشت تا در آن تغییر و تحولی به وسیله افراد سود جو و نادان ایجاد نشود ، پس حضرت سیّد انبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم كه شریعت او از شریعت های تمام انبیای الهی کامل تر است ، چگونه می‌شود كه از سنت های دیگر پیامبران خارج شده و قائم مقامی برای خود نگمارد؟!

پیامبر عظیم الشان اسلام ، از همه انبیا هم بهتر می دانست که باید کسی را برای رهبری این امت بگمارد که لیاقت و شایستگی این کار را داشته باشد و هدایت و رهبری امت را با جان و دل به پذیرد . و آن شخص جزء علی علیه السلام ، با توجه به سابقه ای در دوران کودکی و نوجوانی در پیشبرد اهداف اسلام داشت ، کسی دیگری نمی تواند باشد .  

به اتفاق همه مسلمین وجود امام لازم است، و به غیر از حضرت علی‌بن ابیطالب علیه‌السلام كسی سزاوار این منصب الهی نبوده و دیگران به زور و ستم حق او را غصب كردند.

وقتی كه به احوال و آثار و احكام انبیای گذشته دقّت کرده و در اقوال و افعال ایشان، نظاره کنیم در می‌یابیم که اگر باید بعد از رفتن هر پیامبری باید جانشین ایشان معرفی شود . تا تغییر و انحرافی در دین او به وجود نیاید . حتی از خود امت پیغمبر صلی‌الله علیه و آله كه اگر اوصیاء نبودند، امت نمی‌توانستند تحصیل احكام و سنت كنند. پس باید  آن حضرت به مقتضای حكمت الهی ، امّت خود را بی وصی و خلیفه نگذارد، خصوصاً بعد از مطلّع شدن به هوی و هوس و اختلاف آراء امّت و شهوات نفسانیّه بعضی از صحابه و مهاجر و انصار كه می‌دانست بعد از او چند فرقه خواهند شد.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : پنجشنبه 20 خرداد 1389 | توسط : علی قربانی
نمایش نظرات 1 تا 30