حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام، تنها زن معصوم اسلام است، كه شاهد بر عصمت او قرآن و احادیث است . و شاهد دیگری بر عصمتش زندگی پر افتخار چند ساله اوست .

خداوند سبحان در سوره احزاب آیه 33 می فرماید :

«  إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » .

ترجمه آیه : خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل‏بیت دور كند و كاملا شما را پاك گرداند.

 این آیه شاهد بر این است که اهل‏بیت معصوم و بى‏لغزش هستند و هیچ گناهى نمى‏كنند. 

مراد از اهل‏بیت طبق احادیث معتبر اهل سنت و اظهارات و اعترافات همسران پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، ثابت گردید كه مراد از آن پنج تن آل‏عبا مى‏باشند، كه فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام یكى از آنهاست، بنابراین، فاطمه علیهاالسلام طبق گواهى قرآن مجید معصوم مى‏باشد.

بعضى گفته‏اند: آیه‏ى مذكور دلالت بر عصمت ندارد. زیرا آیات قبل از آن و آیات بعد از آن، درباره‏ى زنان رسول اكرم نازل شده و خطابه به آنان متوجه است. و به قرینه‏ى سیاق باید گفت: آیه‏ى مذكور نیز درباره‏ى زنان آن حضرت نازل شده و مخاطب در آیه، آنها هستند.

بنابراین اگر آیه دلالت بر عصمت كند باید گفت: زنهاى رسول‏اللَّه نیز از گناه معصوم بوده‏اند در صورتى كه این مطلب را نه كسى گفته و نه مى‏توان گفت. از این رهگذر است كه باید بگوییم: آیه اصلا دلالت بر عصمت ندارد. نه در مورد زنهاى آن حضرت، نه در مورد سایر اهل‏بیت.

 علامه سید عبدالحسین شرف‏الدین در پاسخ از این اشکال به چند وجه اشاره می کند :

1- احتمال مذكور اجتهاد است در مقابل نص، زیرا در چندین روایت كه به حد تواتر مى‏رسد این مطلب وارد شده كه آیه مذكور در شأن على و فاطمه و حسن و حسین (علیهم‏السلام) نازل شده و اختصاص به آنان دارد. حتى وقتى ام‏سلمه خواست در زیر جامه داخل شود پیغمبر اكرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) جداً او را ممنوع ساخت.

 2- اگر آیه درباره‏ى زنهاى رسول خدا نازل شده بود باید به صورت خطاب مؤنث ادا شده باشد و بگوید: (انما یرید اللَّه لیذهب عَنْكُنَّ الرجس اهل البیت و یُطَهِّرُكُنَّ تطهیرا). نه به صورت جمع مذكر. 

 3- در بین عرب‏هاى فصیح، مرسوم است كه در بین كلماتشان جمله‏هایى را به عنوان جمله‏ى معترضه ذكر كنند. بنابراین مانعى ندارد بگوییم: خداوند متعال آیه‏ى مزبور را در بین آیاتى كه در شان زنهاى رسول خدا نازل شده قرار داده تا اهمیت موضوع را برساند و بدین نكته اشاره كند كه چون اهل‏بیت پیغمبر از گناه معصومند نباید مورد تعرض كسى قرار گیرند حتى زنان پیغمبر هم حق تعرض بدانها را ندارند. 

 4- در عین حالى كه در قرآن كریم تحریفى واقع نشده و آیات آن كتاب آسمانى هیچ كم و زیاد نشده است اما این مطلب مسلّم نیست كه آیات و سوره‏هاى قرآن، عینا به همان ترتیبى كه نازل شده، جمع و تدوین شده باشند. مثلا هیچ بعید نیست كه آیه مذكور، تنها درباره‏ى اهل‏بیت نازل شده باشد ولى در موقعى كه آیات جمع و تدوین مى‏شده آن را در بین زنان پیغمبر گنجانیده باشند. (1) 

 


 منبع : 

كتاب الكلمة الغراء فى تفضیل الزهراء تألیف سید عبدالحسین شرف‏الدین ص 212.





داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : شنبه 25 اردیبهشت 1389 | توسط : علی قربانی
نمایش نظرات 1 تا 30