دلایلی که برای ضرورت و لزوم وجود پیامبر بیان شده است ، همان دلایل برای ضرورت وجود جانشین و وصیّ پیغمبر یعنی امام نیز صادق است که پس از وفات پیامبر لازم است ، وصی و جانشینی ( یعنی امام ) برای پیامبر بوده باشد تا مردم در شؤون مختلف زندگی خود به آنها رجوع کنند و احکام و مسائل روزشان را از آنها یاد بگیرند ، همان گونه که به پیغمبر مراجعه می کردند ، پس در این صورت بر خداوند متعال واجب است که جانشین پیامبر را نصب نماید و در این صورت بر مردم نیز واجب است آن امام را بشناسند؛ زیرا که پیروی کردن بدون معرفت و شناخت امکان ندارد.در هر زمان برای برای اثبات وجود امام لازم است دلایلی داشته باشیم و ما می توانیم در این مورد می توان به دو نوع دلیل اشاره کرد :

1- دلیل عقلی  
2- دلیل نقلی یا سمعی .

الف : دلیل عقلی : در دلیل عقلی برای وجود امام می توانیم این گونه استدلال کنیم .برای این که شریعت و دین پیامبر اسلام تا روز قیامت استمرار داشته باشد .این امر اقتضا دارد . که حافظ یا حافظانی وجود داشته باشد که یکی از خصوصیاتش معصوم بودن آن باشد تا بتواند بوسیله عدم ارتکاب گناه از این شریعت ناب نگهداری نماید . 
اگر خود امام گناهی را مرتکب شود و یا معصیتی را انجام دهد نمی تواند این دین را از تحریف و بدعت ها و خرافات نگه دارد . یعنی عقل این گونه حکم می کند که لازم است امامی وجود داشته باشد و آن هم با خصوصیت و رفتار منحصر به فرد .
با توجه به دلیل عقلی واجب است که جهان در هر عصر و زمانی نباید خالی از حجت باشد . آن حجت همان امام است . 

ب: دلیل نقلی : دلیل نقلی همان روایات نبوی است که امامان دوازده گانه را با نام‎های آنان به طور روشن معرفی کرده‎اند که دو نمونه از آن را از زبان برادران اهل تسنن بیان می کنیم .
1. از ابن عباس روایت شده که شخصی یهودی به نام نعثل نزد رسول خدا آمد و سؤال‎های بسیاری را مطرح نمود و از اوصیاء نیز پرسید، حضرت در پاسخ فرمود: «نخستین وصی من علی و پس از او حسن و حسین و امامان نه گانه و از فرزندان او می‎باشند.» و نعثل پرسید نام آنها چیست؟ حضرت اسامی تک تک امامان را تا امام دوازدهم (حضرت مهدی (عج)) شمرده‎اند..

منبع این دلیل نقلی : علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 1، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 36، ص 283.

2. در کتاب مناقب وجود دارد که از جابر بن عبدالله انصاری نقل شده که شخصی یهودی به محضر رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎رسد و سؤالات زیادی می‎کند و از اوصیاء حضرت می‎پرسد و سؤال می‎کند پس از حسین اوصیاء چه کسانی هستند پیامبر فرزندان امام حسین از علی بن الحسین ـ علیه السّلام ـ را نام می‎برد تا حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و سپس می‌فرماید: لقب او قائم و حجت است و او غائب خواهد شد و خوشا به حال صابران در غیبت... 

نتجیه بحث در وجوب وجود امامت این است که هم عقل لازم می داند که برای دوام و استمرار شریعت اسلامی نیاز به نصب امام از طرف خداوند متعال است و آن امام باید معصوم باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن ابلاغ کرده و انجام دهد و هم روایات و احادیث که همان دلیل نقلی ماست این مطلب را تأئید می کند . که به هر دوی آنها اشاره شد .




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 | توسط : . .