تاریخچه قربانی به زمان حضرت آدم علیه السلام بر می گردد که در آن زمان و هم چنین بعد از حضرت آدم علیه السلام جزو مقررات دینی به حساب می آمد . نخستین کسی که در عالم هستی قربانی کرد فرزندان حضرت آدم علیه السلام بود که در سورة مائده آیه های بیست و هفتم تا سی ام همین سوره به آن اشاره شده است . خداوند متعال در آن آیات می فرماید :
 « وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ » .

ای پیامبر داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان ، هنگامى كه هر كدام عملى براى تقرب به پروردگار انجام دادند ، اما از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد ( برادرى كه عملش مردود شده بود به برادر دیگر) گفت : بخدا سوگند تو را خواهم كشت (برادر دیگر) گفت (من چه گناهى دارم زیرا) خدا تنها از پرهیزكاران میپذیرد!
در این آیه به وضوح می بینیم که قربانی در زمانهای قدیم که نخستین زندگی بشریت به حساب می آمد وجود داشته است و از آن برای تقرب به خداوند متعال یاد می کردند . جریان قربانی کردن فرزندان حضرت آدم به چنین بوده است :
دو پسر حضرت آدم یکی به نام هابیل که چوپانی می کرد و دیگری به نام قابیل روزگار خود را با كشاورزی می گذراند ، روزی حضرت آدم (ع) به آنان امر کرد که در راه خداوند متعال قربانی کنند .هابیل یكی از بهترین شتران یا گوسفندان را برای قربانی در راه خدا اختصاص داد و قابیل دسته ای از گندم های پست و نامرغوب را جهت قربانی انتخاب كرد كه قربانی هابیل مقبول درگاه پروردگار گردید ، اما قربانی قابیل به علت عدم اخلاص مردود گشت. قابیل به سبب قبول نشدن قربانی حسادت ورزید و آتش خشم و كینه اش زبانه كشید ، نفس اهریمنی و شیطانی قابیل او را به كشتن برادر وادار كرد و هابیل را كشت . که در آیة مذکور به آن پرداخته شده است .
و هم چنین حضرت نوح پیغمبر علیه السلام پس از طوفان، مذبحی ترتیب داد و حیوانات بسیاری در آنجا برای خدا قربانی كرد. و پیامبر دیگری به نام حضرت ابراهیم خلیل (ع) یگانه فرزندش اسماعیل(ع) را برای قربانی به قربانگاه برد که در102 تا 107 سوره صافات بیان گردیده است .
 در اعراب زمان جاهلیت كه سران قبائل به مكه می آمدند، ساكنان مكه مهماندار و میزبان آنان بودند و هر دو دسته خود را به كشتن شتر و گاو و گوسفندان برای بتان خویش و اطعام به فقرا و گرسنگان موظف می دانستند.
در زمان آخرین پیامبر نیز این رسم دیرین تاریخ همچنان به قوت خود باقی مانده و هر سال به یاد ابراهیم خلیل برای تقرب به احدیت حیواناتی را برای کشتن و قربانی انتخاب کرده و قربانی می کنند . 




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 | توسط : . .