فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ

وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ  سورة روم آیه 30


در آغاز سخن نگاهی کوتاهی از نظر لغت بر معنای فطرت داشته باشیم ، فطرت یک واژه ای عربی است و به معنای شکافتن و آفریدن ابتدائی آمده است و برای بیان حالت فعل و هم چنین به معنی سرشت و طبیعت بکار رفته است . فطرت دارای اصطلاح های مختلفی است ، ولی آنچه که ما می خواهیم دربارة فطرت بحث و گفتگو کنیم همان نحوة خاص آفرینش انسان است . انسان دارای فطرت است یعنی مانند لوح سفید به دنیا نیامده است بلکه از نخستین روزهای زندگی اش دارای گرایش خدادادی است که او را نا خود آگاه به سوی خدا می کشاند ...

دلیل ما بر این مطلب این نکته است که ما در روزهای تلخ و گرفتاری دنبال یک کسی می گردیم که تلخی و گرفتاری ما را رفع کند ، این عمل از کسی ساخته نیست مگر اینکه توانایی بر این کار داشته باشد و این کسی نمی تواند باشد جز خداوند احدیت که یگانه است و فطرت انسانی ما را به سوی او می کشاند به همین جهت خداوند پیامبر خویش را خطاب کرده و راه را به او نشان می دهد و می گوید : « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفًا فِطْرَتَ اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ‏، پس روی خویش را بسوی دین یکتاپرستی فرا دار، در حالی که از همه کیش‏ها روی برتافته و حق‏گرای باشی، به همان فطرتی که خدا مردم را بر آن آفریده است ، آفرینش خدای ، فطرت توحید، رادگرگونی نیست، این است دین راست و استوار، ولی بیشتر مردم نمی‏دانند.» .
 آری بیشتر مردم نمی دانند که همواره در غفلت به سر می برند و برای فرار از مسئولیت توجیه های مختلفی سر هم می کنند .
اگر نگاهی کوتاهی به این آیه داشته باشیم ، در این آیه، فطرت خداجوی بشر و بعضی از ویژگی‏های آن بیان شده است ، طبق این آیه، یکتاپرستی و خداجوئی جزء آفرینش انسان‏ها است ، و طبیعت انسان اقتضا می‏کند تا دربرابر مبداء غیبی که ایجاد ، بقا و سعادت او را به دست دارد، خضوع کند و شؤون زندگیش را با قوانین واقعی جاری در عالم هستی، هماهنگ نماید ، دین فطری که مورد تاکید قرآن و سایر کتب آسمانی است ، همان خضوع وهمین هماهنگی است. 




داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 | توسط : . .